dimarts, 4 de maig del 2010

El disseny industrial aplicat al món de l'automòbil.

Amb aquesta entrada comence una nova serie d'articles que parlen sobre un món que a mi em resulta molt familiar, ja que porte més de mitja vida dedicant-li gran part del meu temps i energies: el disseny industrial, especialment el disseny aplicat al món de l'automoció, una de les meues passions, espere que vos agrade.

De totes maneres, no deixaré de parlar dels altres temes que fins ara han segut el "leit motif" d'aquest blog: la crítica política, els temes d'actualitat, la reflexió valencianista i altres xorrades variades.

No hi ha cap dubte que un dels factors més importants que influeixen en la decisió de les persones quan van a comprar un cotxe és el disseny o, dit d'una altra manera, les formes exteriors o interiors del vehicle. Del disseny del cotxe depèn en bona mesura l'èxit d'un model davant d'altres, de fet és un dels factors que pot fer guanyar (o perdre) més diners a un fabricant d'automòbils, amb tot el que comporta que una planta de producció puga vendre o no els cotxes que fabrica (acomiadaments massius de treballadors, tancament de fàbriques, de proveïdors, etc.)

El disseny d'un producte tan complex i amb tanta responsabilitat com un cotxe no és una tasca senzilla, requereix el treball de moltes persones durant molt de temps. El procés de disseny i desenvolupament d'un nou model dura al voltant de 3 anys i la mitjana de vida d'un model de cotxe al mercat està entre sis i vuit anys. El disseny d'un model de cotxe sol canviar una miqueta al llarg de la seua vida, a eixos canvis que, no suposen dissenyar una carrosseria completament nova, els denominem "restyling" o "facelift" (perdoneu els anglicismes, però la paraula re-disseny no s'ajusta exactament al que vull dir).

Cada model de cotxe normalment experimenta com a mínim un o dos restylings al llarg de la seua vida, es dir cada dos o tres anys s'actualitza la seua apariència canviant menuts detalls, normalment exteriors (fars, graella, "spoilers", etc.), però també detalls interiors i d'equipament.

Els cotxes japonesos i coreans són els que més sovint canvien, mentre que els europeus solen durar mes temps al mercat. Respecte els cotxes americans (que és l'altre gran mercat) no puc dir res perquè no conec amb quina freqüència es renoven, m'imagine que aproximadament igual que els europeus.

Quan parle del disseny d'un nou model de cotxe estic referint-me bàsicament a la carrosseria, però n'hi han altres parts del cotxe que també canvien amb major o menor freqüència. Bàsicament són tres els altres elements que formen el cotxe i que també es renoven, encara que no amb tanta freqüència com la carrosseria, són els motors, la plataforma i el sistema de transmissió de la potència del motor a les rodes que normalment es denomina "Power Train" i que inclou el canvi de marxes (si és automàtic o manual, el nombre de marxes, les suspensions, etc.), la suspensió, etc.

Tornant al tema de la carrosseria (“body” en anglès) normalment es divideix en dos grans grups: BIW (Body in White), que són les peces metàl·liques, normalment de xapa d'acer i Trim (recobriment de les peces de xapa), normalment de materials plàstics, teixits, insercions de fibra de fusta o altres materials com espumes, etc. El Trim es divideix en Inner Trim i Outer trim, com és lògic per a referir-se a les peces de l'interior o exterior del cotxe.

El proces de disseny d'un cotxe comença quan la direcció de l'empresa dona l'ordre al departament de màrqueting perquè llance un nou model, aquest departament defineix el nou model en funció de les necessitats (imaginades o reals) dels potencials compradors del futur model.

Una vegada el concepte està clar, si serà un monovolumen o una berlina o un compacte, si estarà dirigit al públic més jove o als pares/mares de família o si serà un vehicle per a la ciutat o per al camp, per a llargues distàncies o curtes, més o menys confortable, etc. aleshores passen aquesta informació al departament d'estil, que és el que crea les primeres formes de la carrosseria, començant per les formes exteriors i continuant per l'interior.

Una vegada que el departament d'estil ha decidit unes formes exteriors i interiors del cotxe, comença el procés de desenvolupament del nou model, aquest procés dura al voltant de dos anys. Per tant, si sumem el temps total de creació d'un nou model de cotxe, es podria comparar al procés de creació d'una falla, ja que una vegada ha acabat de desenvolupar-se un nou model comença el proces de creació del següent o al menys de re-disseny d'un altre model, encara que els departaments de "restyling" i els de desenvolupament de nous models no són els mateixos normalment.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...