dilluns, 26 d’octubre del 2009

DE CATEGORIA



Com ja he comentat en més d'una ocasió, quan era un xiquet vaig viure a un poble xicotet de la Ribera Alta. Allà vaig passar la major part de la meua infància i va ser on, entre altres coses, vaig aprendre a parlar valencià.

La nostra llengua per desgràcia no està tan normalitzada com la majoria de les llengües modernes que es parlen a països suposadament desenvolupats i avançats com el nostre.
Açò, que en principi és un desavantatge i una limitació, pot ser causa d'anècdotes divertides, en determinades ocasions, ja que fa que a llocs diferents (moltes vegades molt propers) es diguen les mateixes coses de manera diferent.

Una de les expressions que solíem utilitzar al poble on jo em vaig criar per a dir que una cosa era molt bona era: "açò és de categoria" (amb l'última "a" molt oberta), esta expressió està molt estesa per tot arreu i per tant està prou normalitzada, ningú que parle valencià s'estranya al escoltar-la (al menys a les comarques del voltants de la ciutat de València, les "Hortes" i les "Riberes").

Quan començaren a viure a Catarroja, vaig descobrir una altra expressió que també em va agradar molt i enseguida vaig adoptar com a pròpia, quan una cosa és molt bona es diu que és "especial" (també amb la "a" final molt oberta i amb un marcat accent que potencia l'expressió), més endavant, me n'adoní que aquesta expressió no es diu exclusivament a Catarroja sinó també a molts altres pobles.

Darrerament, sobre tot des de que m'apuntí a la filà, he descobert noves maneres de dir que una cosa és o està molt bona. Quan un menjar és molt bo es diu que està "preciós", aquesta expressió sí que crec que és més pròpia de Catarroja o com a molt dels pobles del voltant (Massanassa, Albal, etc.)

La que vaig a dir ara m'agrada especialment (està a un altre nivell) i pense que té un ús encara més reduït. Quan una cosa és bona de veritat és diu: "açò està de champions league"
Esta m’agrada especialment perquè m'he enterat de que la "Champions League" de futbol ja no existeix, ara se diu d'un altra manera (no me pregunteu com, que no ho se), així que eixa frase a banda de ser genial té eixe gust característic de les coses antigues, "vintage" dirien alguns.

Les passades festes de moros i cristians ens plantejàrem utilitzar una contrasenya per a identificar als membres de la filà i els seus convidats i així evitar que algú espavilat se “colara" en la festa. Cosa que per descomptat al final no feren, perquè després de tot, a qui no li agradaria colar-se en una festa com diu la cançò?

Si l'any que vé es torna a plantejar eixa possibilitat, jo no m'ho pensaré dos voltes, votaré perque la paraula clau siga: "Açò està de Champions League" (amb accent molt obert a totes les vocals, com pronuncia el capità moro d’Alcoi interpretat per Xavi Castillo)

3 comentaris:

Toni En Blanc ha dit...

Un article genial David, molt amé. I espere que la majoria dels teus lectors desconeguen la situació geogràfica de la Filà en festes, perquè si no, ens podem quedar sense avituallament en pocs minuts si saben la contrasenya... jajaja ;)

David ha dit...

Sí, haurem de pensar en un altra contrasenya, o si no, no passa res que vinguen tots els que vulguen, com més serem més riurem...

Toni En Blanc ha dit...

I tant que sí... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...