dilluns, 28 de setembre del 2009

ESGOTAMENT FESTER


Al llarg de tota ma vida no he participat massa a les festes populars dels pobles i ciutats del nostre país on he viscut, tal vegada per una mentalitat un poc massa crítica envers estes festes i en part també per una mancança de recursos per a poder fer front a aquests tipus d'esdeveniments que normalment requereixen d'uns quants cacaus per a poder participar com a protagonista. Com a molt he participat com a observador a les falles de València quan era xicotet i vaig patir un parell d’experiències desgradables que provocaren que no m’integrara més a unes festes que tant m’agradaven i encara m’agraden, participant com a espectador.





No sé com me vaig deixar embolicar, però un company de feina em va oferir la possibilitat de formar part de la seua filà farà un any i mig i li vaig fer cas.
Es tracta d’una filà nova, amb pocs membres, però que es pot dir que és una de les més actives i obertes de tota la festa: la filà pirata els Catarrogins.
El que no em podia imaginar és tota la feina que hi ha darrere d’estes festes, no sé si a tots els llocs on es celebren és igual, però a les festes de Catarroja, els festers treballen de valent, abanda de gastar-se una bona quantitat de diners. Però he de dir que l’esforç es veu recompensat quan veus a la gent disfrutar, primer mirant la desfilada i després a les kàbiles (casals festers de les filaes) on la gent beu, menja i balla amb música de xaranga en un ambient festiu durant tota la nit mentre duren les festes, després se solen fer “filaetes” on la gent del barri participa imitant com si desfilaren al ritme de les marxes mores o cristianes. Tot gaudint d’un ambient fester familiar molt agradable. Enguany hem tingut la sort de que l’oratge ens ha respectat (pensàvem que anava a ploure).

Entrar a formar part d’una filà no és fàcil, requereix d’un aprenentatge, s’ha d’aprendre a desfilar, el llenguatge de la festa (no anem “disfressats”, anem vestits d’època), cal aprendre a fumar "puros", a beure licor de cafè barrejat amb altres coses, etc.
Però hi ha que dir que cada any es gaudeix més d’unes festes que si tenen alguna característica és la fanfarroneria i el lluïment dels protagonistes i l’emoció que els envolta, amb les bandes de música tocant pels carrers i els carrers plens d’animals i persones vestides amb tot tipus de vestits d’època, saltimbanquis, etc. allò semblava una fira medieval ambulant.

Si n’hi ha una cosa que m’ha cridat l’atenció enguany ha sigut el “boato” de la capitania mora i cristiana, les dues filades han fet un desplegament de mitjans extraordinari, però a mi m’ha fet gràcia especialment la carrossa de la capitania cristiana, la qual estava formada per un cavaller gegant que portava una espasa i damunt anava el capità cristià, era impressionant, jo no podia evitar pensar que eixe cavaller gegant amb la seua armadura em recordava a “robocop”, (espere que els meus companys festers em perdonen esta comparació que podria ser considerada d'irreverent per alguns)


No he pogut aconseguir encara una foto de la carrossa, però de moment vos deixe una del model que va inspirar a l’artista que la feu.

2 comentaris:

Toni En Blanc ha dit...

Molt cert el que contes David, jo crec que encara em dura el cansament, perquè últimament tinc unes ganes de dormir que no són normals... jaja.

Però cansats o esgotats, s'ho vam passar molt bé a la nostra filà :)

Salut!

PD: He tornat de nou al meu blog!

David ha dit...

Sí, tens raó, jo també he passat tota la setmana fet pols (i crec que encara no m'he recuperat del tot), però la veritat és que ha valgut la pena, han segut unes festes estupendes, cada any anem a més.

A vorer si amb un poquet de sort, el pròxim any s'apunten alguns amics més i així fem més i millor la festa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...