Durant els anys de
bonança econòmica, els successius governs del PP i del PSOE van donar
llicències a empreses per a que construïren autopistes de peatge, la majoria
d'elles al voltant de Madrid i la seua àrea metropolitana que ja abasta ciutats
veïnes com Toledo o Guadalajara. Estes noves autopistes les van fer de peatge
perquè empresaris afins pogueren guanyar uns bons diners a costa de les necessitats
de mobilitat dels ciutadans.
Ara, a causa de la
crisi i que estes autopistes tenen autovies alternatives gratuïtes que circulen
paral·lelament, molts usuaris han decidit deixar d'utilitzar-les. Com és lògic,
els beneficis que estan obtenint les empreses concessionàries no són els que
esperaven traure i per tant ja estan dient que no poden continuar amb el negoci
en marxa, que necessiten un rescat. Els polítics del PP no s’ho han pensat dos
voltes, van a rescatar-les amb diners públics, subvencionant els peatges perquè
la gent que viu a les proximitats de Madrid puga continuar utilitzant-les,
baixant el preu del peatge (que ja és prou baixet si el comparem amb altres
autopistes de peatge com l’AP7) o fent-les gratuïtes si fóra necessari.
¿I d'on pensen traure
els diners per a pagar les despeses que suposaria rescatar les autopistes
deficitàries de Madrid? Doncs molt fàcil, prorrogant
el peatge d’altres autopistes com la
AP 7, que sí
són rendibles perquè els conductors que les utilitzen no tenen una altra
alternativa.
L'autopista
AP7 recorre l'arc mediterrani des de la costa mediterrània andalusa fins a
França, passant per Múrcia i travessant tot el País Valencià, va Ser construïda
als anys ’60 seguint les recomanacions del Banc Mundial. Per a sufragar la seua
construcció se li va concedir a l'empresa promotora una concessió per a cobrar
peatge durant un període de temps, este període que acabava el 31 de desembre
de 1996 i va ser prorrogat fins al 31 de desembre del 2019. El PP va prorrogar
el període d'explotació com abans havia fet el PSOE quan Joan Lerma governava la Generalitat Valenciana i Felipe
Gonzalez al govern central.
L'alliberament del
peatge d'esta autopista és una reivindicació històrica dels valencianistes, ja
que consideren que permetria créixer a les empreses del País Valencià gràcies a
l'augment de competitivitat que suposaria el fet que les mercaderies que
fabriquen i exporten les nostres empreses, així com les matèries
primeres (tant agrícoles com industrials) es podrien transportar d'una manera
més econòmica.
Sobretot si tenim en
compte els empresaris valencians no tenen una alternativa per a transportar els
seus productes com podria ser el corredor mediterrani per ferrocarril, tan llargament
reivindicat. Si s'alliberara el peatge de la AP 7, les empreses valencianes podrien ser més
competitives i per tant augmentaria la seua producció i probablement necessitarien
més treballadors, fet que faria disminuir les xifres d'atur.
Per totes estes raons, s'ha
iniciat una campanya a les xarxes socials anomenada #novullpagar
que pretén protestar d'una manera pacífica contra l'abús que significa que els
ciutadans que vivim o circulem per la Comunitat Valenciana
continuem pagant peatge per circular per una infraestructura que ja
està més que amortitzada, mentre que a altres comunitats autònomes s’ha rescatat o es rescatarà el peatge de les autopistes perquè ja no són
rendibles per a les empreses que les exploten, una vergonya i mentrestant els ciutadans i ciutadanes a pagar i callar, com sempre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada